Kehityshankkeet
Vuonna 2019 aloitimme 7 laatuhanketta, joiden tavoitteena oli mittava hoivan laadun parantaminen. Vuonna 2020 jatkoimme kaikkia hankkeita ja niiden kehittämistä. Vuoden 2021 merkittävimmät strategiset hankkeet ovat vuonna 2020 valmistuneen Esperin yhtenäistetyn saattohoidon ohjeistuksen ja toimintamallin jalkautus, Fimean lanseeraaman uuden turvallisen lääkehoidon oppaan käyttöönotto, lääkehoidon parantamisen kehityshanke ja Kelan Kanta-palvelujen käyttöönoton valmistelu.
Olemme kehittäneet laatuamme
Laatuindeksin kehitys ja käyttöönotto
Vuonna 2019 aloitimme laatuindeksin kehittämisen. Laatuindeksillä voimme seurata asiakkaidemme hoivan laatua neljästä eri näkökulmasta: asiakastyytyväisyyden, henkilöstöntyytyväisyyden, hoivan laadun ja vaikuttavuuden sekä tuloksellisuuden kautta. Tuloksena syntyi Turvallinen Koti -mittaristo, jonka tavoite on auttaa esimiehiämme kokonaisvaltaisella tiedolla johtamisessa, parantamaan ja kehittämään toimintaa sekä ennaltaehkäisemään ongelmatilanteita visualisoimalla ilmiötä ja niiden keskeisimpiä juurisyitä.
Vuoden 2021 keväällä aloitimme mittarin pilotoinnin ja jalkauttamisen. Tavoite on, että mittaristo on käytössä vuoden loppuun mennessä.
Laaturyhmä ja Laatuforum
Olemme perustaneet kaksi eri työryhmää laadun kehittämisen tueksi: Laaturyhmän sekä Laatuforumin.
Laaturyhmän osallistujat ovat Suomen johtavia hoivatyön asiantuntijoita, jotka toimivat Esperin ulkoisina neuvonantajina ja auttavat Esperiä kehittämään toimintaansa.
Laatuforum on jatkuva laatutyön elin, johon on koottu osallistujia työntekijöistä, asukkaiden omaisista sekä hallinnosta. Forumin tarkoituksena on luoda kanava, jonka kautta työntekijät ja omaiset pääsevät vaikuttamaan laadun kehitykseen ja valvontaan Esperillä.
Ilmiantokanava
Tammikuussa 2019 loimme ns. ilmiantokanavan, jolla työntekijät, asiakkaat ja sidosryhmät voivat ilmoittaa puutteista toiminnassa anonyymisti.
Yhteiskuntavastuu ja ulkoinen raportointi
Kehitämme jatkuvasti ulkoista raportointiamme ja yhteiskuntavastuun kommunikointia. Kerromme toiminnastamme avoimesti ulospäin muun muassa yhteiskuntavastuu-osiossa nettisivuillamme sekä Yhteiskuntavastuuraportista, jota olemme tehneet vuodesta 2019.
Työntekijöiden kouluttaminen laatunäkökulmasta
Uudistimme sisäiset koulutusohjelmamme vuonna 2019 varmistaaksemme osaamisen kaikissa yksiköissä. Erityisesti laatu- ja menetelmäkoulutuksia on yhtenäistetty ja niitä on seurattu entistä tarkemmin. Uusi koulutussuunnitelma lanseerattiin 2021. Meille on tärkeää, että mahdollistamme työntekijöille riittävät koulutuksen ja osaamisen, jotta he voivat tehdä työtään laadukkaasti ja asukkaat yksilöinä huomioiden.
Yksiköiden tukimalli
Annamme erityistä tukea yksiköille, jotka syystä tai toisesta kokevat hetkellisiä vaikeuksia toiminnassaan. Tukiryhmään kuuluu kokeneita Esperin työntekijöistä, jotka voivat tukea yksikköä niin akuuteissa tilanteissa kuin systemaattisempien ongelmien ratkomisessa. Tarkoituksena on, että yksikään yksikkö ei jää haasteidensa kanssa yksin.
Kansalliset laatuhankkeet
Osallistumme omalta osaltamme kansallisiin laatuhankkeisiin hoiva-alalla myös oman Laaturyhmä-työmme ulkopuolella. Olemme sitoutuneita hoiva-alan kehittämiseen Suomessa. Haluamme, että jokainen voi saada hoivakodeissa laadukasta ja turvallista hoivaa sitä tarvitessaan, ja kansalliset laatuhankkeet varmistavat tämän kaikkialla Suomessa.