Hoivakoti Rebekassa asukaslähtöinen hoiva näkyy asiakas­tyytyväisyydessä

23.10.2023
Etusivu > Ajankohtaista > Hoivakoti Rebekassa asukaslähtöinen hoiva näkyy asiakas­tyytyväisyydessä

Savonlinnassa sijaitsevassa Hoivakoti Rebekassa on korkea asiakastyytyväisyys. Kodin 304 asukastyytyväisyyskyselyn kaikkien kysymysten vastauksien keskiarvo on 4.9/5, joka on melko lähellä täydellisyyttä. Mikä on kodin salaisuus korkeaan tyytyväisyyteen ja millä keinoin se on saavutettu?

Rebekan yksikönpäällikkö Liisa Tolosella on selkeä vastaus; “Meillä on asukaslähtöinen hoito ja me ollaan töissä meidän asukkaiden kotona. Pyrimme siihen, että asukkaiden arki olisi mielekästä“. Hoivakodissa asukkaisiin panostetaan useilla eri keinoilla ja heidän onnellisuudestaan pidetään huolta laaja-alaisesti, johon liittyy kodin arjessa aktiivista toimintaa, kommunikaatiota läheisten kanssa, sekä hyvä työyhteisö.

Aktiivisuus näkyy kodin toiminnassa

Hyvän hoivan ohella kodissa näkyy ja kuuluu aktiivinen tekeminen. Aktiviteetteja järjestetään päivittäin lounasjumpan ja erilaisten musiikkiin liittyvien virikkeiden parissa, sekä asukkaat osallistuvat oman jaksamisensa mukaan myös kodin askareisiin. Etenkin leipoessa auttamassa on monta käsiparia ja kesällä puutarhan hoitamiseenkin löytyy auttajia.

Etenkin ulkona oleskelu on ollut mielekästä toimintaa kodin asukkaille. Kukilla elävöitetty piha-alue on helppokulkuinen ja katetulla terassilla on nautiskeltu lettukesteistä ja päiväkahveista hyvällä säällä. Pihan viihtyvyyteen on kodissa erityisesti kiinnitetty huomiota, istuttamalla hyötykasveja ja kukkia asukkaiden iloksi.

“Suurin osa meidän asukkaista on maalta kotoisin, niin ollaan tuohon puutarhaan haluttu panostaa“, kertoo Liisa. Maalaistunnelmaa rakentaa myös kodin upea lehmä aiheinen seinämaalaus yhteistilassa, ja kodikkuuteen on panostettu myös sisustuksessa.

Ulkoilua harrastetaan myös erilaisten pienten retkien muodossa. Kodin lähialueilta löytyy ryhmäpuutarhaa, jonka kukkia käydään mielellään yhdessä ihastelemassa, sekä kotieläinpiha, jossa pääsee nauttimaan eläinten läsnäolosta. Sijainniltaan koti on oivalla paikalla, sillä luonto on lähellä.

Hoivakoti Rebekan seinämaalaus

Läheiset huomioidaan ja heidän kanssa kommunikoidaan aktiivisesti

Kommunikaatio asukkaiden läheisten kanssa on ollut avainasemassa tyytyväisyyden rakentamisessa. Kodissa rohkaistaan läheisiä aina ottamaan yhteyttä matalalla kynnyksellä.

“Ollaan tehty selväksi alusta lähtien, että heti pitää tulla juttelemaan, jos on asiaa ja selvitetään asiat heti puolin ja toisin“, vahvistaa Liisa.

Uusimpana lisäyksenä koti on panostanut aktiiviseen postaamiseen Instagramissa, josta läheiset voivat helposti seurata kodin toimintaa. Kodissa pyritään myös järjestämään läheisteniltoja ainakin kolme -neljä kertaa vuodessa, ja läheiset ovat aina tervetulleita vierailemaan sekä nauttimaan vaikka kupposen kahvia asukkaan kanssa.

Sosiaalista elämää kodista löytyy läheisteniltojen ohella myös useista erilaisista tapahtumista. Seurakunnasta käydään pitämässä ehtoollishartauksia. Kodissa vierailee aktiivisesti lapsia lähialueiden päiväkodeista ja kouluista. Tänä vuonna päiväkodin lapset kävivät virpomassa asukkaita pääsiäisenä, eskarilaisten kanssa on pidetty lettukestit, sekä koululaiset ovat käyneet laulamassa. Musiikkipainotteiset tapahtumat ovatkin asukkaiden mieleen, ja niitä kodissa on myös riittänyt tänä vuonna puhallinorkesterista paikallisen opiston kuoroon, ja trubaduuriin.

Asukaslähtöinen hoito lähtee hoitajista

Aktiivisen kodin toiminnassa iso tekijä on hyvät hoitajat. Tiiviissä työyhteisössä autetaan toisia ja pidetään hyvää huolta asukkaista.

“Meillä on hyvä täällä työyhteisö, ja se onkin tärkeää, sillä yhdessähän tätä työtä tehdään“, Liisa kertoo. Asukaslähtöinen hoito lähteekin henkilökunnasta ja se on kaiken taustalla tyytyväisessä kodissa.

Hoivakoti Rebekka palkittiin ”Vuoden turvallisin koti” -palkinnolla Esperin esihenkilöpäivillä syyskuussa 2023. Lue uutinen aiheesta.

Mediadesk (ark. 9-16)
010 408 7000
media@esperi.fi

Esperi Care Oy
Mannerheimintie 164
PL 11
00301 Helsinki
www.esperi.fi

Kysy lisää palveluistamme

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Asiakaspalvelumme on valmiina vastaamaan kysymyksiisi arkisin klo 9-16.


Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Yhteydenottoni liittyy

Jos toivot yhteydenottoa, jätäthän meille joko puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi.


Kun lähetät lomakkeen, asiantuntijamme voi olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti. Löydät tietosuojaselosteen täältä.​


​Töihin meille – lue lisää työskentelystä Esperillä