Esperi etsii työntekijöitä Tilkan hoivakoteihin!

Kolme asiaa, joilla olemme parantaneet hoitajien työelämää Tilkan hoivakodissa

19.4.2021 | Uutinen

Meillä Esperi Carella Tilkan alueen hoivakodeissa Helsingissä on viimeisen kahden vuoden aikana ollut käynnissä todellinen kehittämistoimien tehojakso. Rutkasti parantamisen mahdollisuuksiin tarttumista on meillä vielä edessä, mutta jo monta hoitajien mielekkäämmän työelämän kannalta tärkeää asiaa on kuultu ja otettu tarkoin huomioon.

Helsingin Tilkan hoivakodissa on viisi 14-paikkaista ryhmäkotia, joissa on asukkaina sekä kevyttä että vaativaa hoitoa tarvitsevia ikäihmisiä. Olemme viime vuosina keränneet laajasti palautetta hoitajilta, hoivakodin asukkailta ja heidän omaisiltaan.

Näissä kolmessa asiassa olemme tähän mennessä saaneet aikaan näkyvimmät muutokset:
 

#1 Aikaisempaa enemmän työkavereita jakamassa työkuormaa

“Viimeisen parin vuoden aikana Tilkassa on ollut hyvät hoitajamitoitukset. Nyt ehdin viettämään enemmän aikaa asukkaiden kanssa vaikkapa jutellen tai ulkoillen”, kertoo lähihoitaja Miia Humalainen, joka on työskennellyt Tilkassa kahdeksan vuotta.

“Välillä olin neljä kuukautta toisella työnantajalla pitkän työmatkan vuoksi, mutta palasin takaisin heti, kun se oli mahdollista”, Miia kertoo.

Tilkassa pidemmän aikavälin pyrkimyksenämme on saada palkattua riittävästi vakituisia hoitajia suhteessa keikkatyöntekijöihin, jotta nykyisten hoitajien arjen hoitotyö helpottuisi entisestään. Siksi maksamme Tilkassa tällä hetkellä hoitajillemme kuukausittaista sadan euron saatavuuslisää vuoden 2021 loppuun saakka.

“Nyt panostamme siihen, että saamme hoitajat viihtymään ja pysymään meillä töissä. Vakituisten hoitajien avulla saamme edistettyä tärkeää kehitystyötä, koska he tuntevat asukkaamme parhaiten ja heillä on paras tuntemus arjen työstä”, Esperi Caren ikäihmisten palveluista vastaava liiketoimintajohtaja Arne Köhler sanoo.

Vakituisten hoitajien lisäksi olemme palkanneet lisää työntekijöitä myös avustavaan työhön huolehtimaan muun muassa hoivakotien siivouksesta ja asukkaiden pyykeistä.

“Se on helpottanut lähi- ja sairaanhoitajiemme kiirettä, kun he ovat voineet keskittyä omaan hoitotyöhönsä kokonaisvaltaisemmin”, kertoo Tilkan hoivakotien yksikönjohtaja Jenni Ryösä.
 

Miia Humalainen toimii lähihoitajana Tilkassa.

“Välillä olin neljä kuukautta toisella työnantajalla pitkän työmatkan vuoksi, mutta palasin takaisin Tilkkaan heti, kun se oli mahdollista”, lähihoitaja Miia Humalainen kertoo.

#2 Kehittämistyötä tehdään hoitajien ammattitaitoa kuunnellen ja kunnioittaen

Olemme Tilkassa viimeisen vuoden ajan pitäneet visusti kiinni siitä, että hoitajien kokemus ja mielipiteet näkyvät kehittämistyössä. Parhaillaan hiomme laatutyötä ja yhtenäistämme esimerkiksi lääkehoidon toimintatapoja eri Tilkan hoivakotien välillä.

“Jos huomaan jotain parannettavaa, puhun siitä tiimin kesken ja mietimme yhdessä, olisiko ehdotukseni hyvä juttu. Ehdotin esimerkiksi uutta järjestelyä asukkaiden ja omaisten tapaamisen korona-ajan järjestelyihin ja se otettiin käyttöön”, Miia kertoo.

“Kehittäminen ei onnistu ilman hoitajien arvokasta näkemystä. He ovat esimerkiksi mukana pohtimassa, miten hoitopalvelu- ja kuntoutussuunnitelmia päivitetään”, Arne painottaa.

Hoitajilta onkin saatu Tilkassa arvokasta asiantuntijuutta arjen haasteiden ratkomiseen esimerkiksi omavalvontasuunnitelman uudistamisessa.

Tilkasta suunnitellaan uutta osaamiskeskusta, jossa hoitajat pääsevät testaamaan ja hyödyntämään uusinta teknologiaa tulevaisuuden hoitotyössään. Tässä parin vuoden sisällä täydellä teholla käynnistyvässä hankkeessa hoitajiemme rautainen ammattitaito on kullan arvoista.

“Hoitajamme pääsevät yhdessä suunnittelemaan osaamiskeskusta ja hankkeen edetessä testaamaan uusia tapoja, joilla voimme parantaa asukkaiden hyvinvointia ja arkea”, Jenni sanoo.
 

#3 Esihenkilöillä on enemmän aikaa kuunnella

Aiemmin Tilkassa yksikönjohtaja toimi esihenkilönä varsin monelle työntekijälle, jolloin esihenkilötyöhön ei juuri jäänyt paukkuja. Olemmekin romuttaneet vanhoja johtamisen malleja ja parantaneet lähijohtamista siten, että Tilkan hoivakodeissa on yksikönjohtajan lisäksi kolme tiimiesihenkilöä hoitajia varten.

“Tiimiesihenkilöllä on kyllä aikaa kuunnella minua. Hänelle kerron, jos olen esimerkiksi havainnoinut asukkaassa jotakin tärkeää, josta haluan jutella”, Miia sanoo.

Uusi järjestely on koettu toimivaksi, koska näin tiimiesihenkilöt oppivat tuntemaan hoitajat syvemmin. He pystyvät yhä paremmin ymmärtämään erilaisia hoitajien elämäntilanteista johtuvia toiveita ja huomioimaan niitä esimerkiksi työvuorosuunnittelussa.

“Työvuorotoiveeni on otettu hyvin huomioon. Jos on tarvinnut vaihtaa työvuoroa, sekin on ollut joustavaa”, Miia kertoo.

Nykyisin tiimiesihenkilömme voivat tukea hoitajiemme ammatillista kehittymistä paremmin ja muotoilla kunkin työnkuvaa yksilöllisten kiinnostuksen kohteiden mukaan.

“Meillä Tilkassa on parhaillaan käynnissä esimerkiksi saattohoitotyön koulutus, johon muutama kiinnostunut hoitaja parhaillaan osallistuu. Heistä tulee omien hoivakotiensa saattohoitovastaavia”, Jenni sanoo.

Uudet tiimiesihenkilömme ovat aloittaneet hoitoalalle räätälöidyn lähijohtamisen koulutuksen, jossa tiimiesihenkilöitä valmennetaan kohtaamaan ja ratkomaan erilaisia hoivakotien arjessa näyttäytyviä tilanteita.

“Tiimiesihenkilömme tekevät edelleen osittain myös hoitotyötä pysyäkseen ajan tasalla ja tukeakseen hoitajia arjen ongelmatilanteissa. Näin saamme riittävästi apua ja helpotusta ruohonjuuritasolle, jossa sitä tarvitaan”, Jenni kertoo.

Katso avoimet työpaikkamme lähihoitajille >>
Katso avoimet työpaikkamme sairaanhoitajille >>